Szanowni Państwo moja oferta warsztatów żywieniowo-edukacyjnych to nieszablonowe podejście do edukacji żywieniowej. Wiedzę na temat wysokiej wartości odżywczej warzyw i owoców ma każdy przedszkolak, zauważyłam tą zależność podczas spotkań z placówkach. Duża część dzieci, gdy tylko się dowie, że spotkanie dotyczy zdrowego żywienia, wymienia warzywa i owoce. Wskazuje słodycze jako te niezdrowe, jednocześnie wspominając o tym jak są lubiane. W dobie tak łatwo dostępnej żywności edukacja żywieniowa jest coraz trudniejsza. Dzieci w Polsce borykają się nie tylko z nadwagą i otyłością, ale również z niedożywieniem wynikającym ze złej jakości diety, niskiej podaży z dietą witamin i składników mineralnych, dużego spożycia żywności wysokoprzetworzonej. W dodatku coraz częściej dzieci cierpią na zaburzenia odżywiania, gdzie w grę wchodzi zarówno objadanie kompulsywnie, neofobie, wybiórczość jak i duże restrykcje. Wszystko to ma wpływ zarówno na naukę, aktywność jak i funkcjonowanie w grupie oraz kontakty interpersonalne.
Zauważam silną potrzebę wsparcia ze strony dietetyka w edukacji w placówkach przedszkolnych i szkolnych. Często słyszę od nauczycieli, że tematyka zdrowego żywienia jest bagatelizowana przez dzieci i że dobrze by było, gdyby na ten temat porozmawiał z nimi ktoś z zewnątrz. W dodatku ma być to atrakcyjne i nowatorskie, przemycać istotną wiedzę w formie zabawy.
Zarówno dzieci jak i nauczyciele bywają moimi pacjentami w gabinecie. Często poruszamy temat relacji z żywieniem i trudności w tym temacie, które dotyczącą dzieci i dorosłych. Zawsze staram się zrozumieć jedną i druga stronę kierując się empatią i potrzebami każdego pacjenta. Uważam, że szkoła i przedszkole są świetnym miejscem na budowanie zdrowej relacji z żywieniem, w czym jako psychodietetyk chciałabym uczestniczyć.
Jaki mam na to pomysł? Plan moich warsztatów pozwala przy zastosowaniu różnych: zabaw, gier, doświadczeń. Mogę w ten sposób zobrazować różne sytuacje dotyczące relacji z żywieniem i ich wpływu na sposób żywienia. Dzieci będą miały również okazje doświadczać, gotować, próbować, niejednokrotnie wychodząc poza swoją strefę komfortu próbować coś nowego, ale atrakcyjnego. Pragnę brać udział w kształtowaniu dobrych nawyków. To właśnie okres dzieciństwa jest tutaj kluczowy i ma przełożenie na wybory żywieniowe oraz zdrowie w życiu dorosłym. W procesie uczenia i przyswajania informacji ważne jest wykorzystywanie różnych zmysłów i form aktywności. Dlatego sięgam po nowe metody tj. jazda na rowerze, którego koła wprowadzone w ruch uruchamiają blender. Również z tego powodu projektuje materiały edukacyjne jak i narzędzia, tworząc wielkoformatowe puzzle, czy też pisząc wiersze do wykorzystania na warsztatach.
Edukacja żywieniowa, budowanie dobrej relacji z jedzeniem to nie wszystko. Kolejnym celem tych warsztatów jest również budowanie pozytywnego wizerunku dietetyka, jako specjalisty pomocowego, terapeutycznego. Dlaczego to istotne? W związku ze świadczeniem konsultacji dietetycznych w ramach NFZ widzę niejednokrotnie błędne przekonania na temat dietetyka, strach przed konsultacją i uprzedzenia. Coraz częściej dziecko trafia do gabinetu dietetycznego z tymi samymi obawami.
Bardzo będzie mi miło przeprowadzić warsztaty również wśród kadry pedagogicznej na temat budowania zdrowej relacji z żywieniem u dzieci. Proszę zauważyć, że duża część dnia dzieci spędzają w przedszkolu i szkole. Mimo, że żywienie nie jest przedmiotem odbywanych zajęć, to wiedza na temat różnych zachowań podczas spożywania posiłków i funkcjonowania grupy, oraz funkcje jedzenia jest niezmiernie istotna. Program obejmujący kilka warsztatów i szkolenie dla pracowników zostanie zwieńczone nadaniem certyfikatu PLACÓWKI BUDUJĄCEJ ZDROWĄ RELACJE Z JEDZENIEM.
Pragnę również wspierać w tym procesie rodziców. Po każdych warsztatach przeprowadzonych wśród dzieci, rodzicom zostanie udostępniony plik pdf z opisem warsztatu. To ważne, a jak rzadko się zdarza, nieprawdaż? Sama jako rodzic widzę, że jeśli nie dopytam o szczegóły swoich dzieci nie dowiem się za wiele na temat różnych atrakcji czy warsztatów, a zdjęcia publikowane przez placówki również wszystkiego mi nie zrelacjonują. Są to materiały nie tylko informacyjne, ale i edukacyjne. Dzięki temu zainteresowany rodzic może kontynuować nasze cele warsztatowe dalej w domu, korzystając ze wskazówek.
Jeżeli zgadzają się Państwo z wszystkim co przekazałam jest to dowód na to, że powinniśmy podjąć współpracę i wspólnie zapoczątkować ważne działania dla dobra dzieci w kwestii kształtowania dobrych nawyków żywieniowych i budowania zdrowej relacji z jedzeniem.
Pozdrawiam
Marta Zygmanowska-Mykaj